Frågor relaterade till det vanliga tredelade vevnavet på S55-motorn är allmänt kända, men denna sker en fullständig installationen av MMR Performance enstaka vevnav och Capture Plate.
OE-enheternas friktionsplatta är kända för att glida, vilket gör att tidpunkten ändras tillräckligt för att kolv-till-ventilkontakt kan uppstå och, om inte helt standard samt inom garantiperioden, lämnar ägare med en mycket dyr reparationsräkning!
MMR känner till detta problem alldeles för bra, så MMR var engagerade i att utveckla en produkt som skulle säkerställa att ägare av standardeffekt har fullständig sinnesro, lika mycket som de som vill öka kraften och vridmomentet output utan att behöva oroa sig; MMR har konstruerat den mest omfattande lösningen på marknaden och till en av de mest övertygande prispunkterna.
MMR Performance vevnav i ett stycke är bearbetat från EN36 som har värmebehandlats med en 0,75 mm härdning, vilket gör den otroligt stark och hållbar.
Designen säkerställer att friktionsplattorna inte kan glida och med en ny vevbult som dras åt på rätt sätt och gör den ensam samt en väsentlig förbättring av tillförlitligheten jämfört med OE-versionen.
För den ultimata lösningen, som då också tar bort möjligheten för denna bult att kunna lossa, har vi konstruerat en extra plåtupptagningsplatta i aluminium som säkert rymmer hela vevbultens huvud, vilket gör det omöjligt för den att slira.
Noggrann design har också gjort det möjligt för oss att utveckla en lösning som är enkel att installera jämfört med vissa andra produkter eftersom det inte krävs någon borrning eller modifiering av OE-vevaxeln, vilket sparar tid och i slutändan också pengar.
MMR vevhubbssats finns i två former, med antingen vårt vevnav i ett stycke eller vårt vevnav i ett stycke tillsammans med vår “Capture Plate”.